Content is het nieuwe goud
Anders
Na de opleiding begon hij zijn eigen atelier in Emmeloord, waar hij in opdracht allerlei gouden sieraden ontwerpt, zoals ringen,
oorbellen, armbanden en colliers. Hij werkte gedurende 24 jaar samen met een compagnon, maar is daar twee jaar geleden mee gestopt.
“Dat was ook het moment om het eens helemaal anders te doen”, aldus Marcel. “De inhoud van je website en social media wordt steeds
belangrijker bij het eerste klantencontact. Je wilt dan toch precies laten zien wat je maakt en dat moet goed in beeld gebracht worden.”
Levend sieraad
“Het is mijn ambitie om datgene wat de klant wil op een goede manier te vertalen in een technisch perfect en vooral ook een mooi eindproduct.
Daar komt veel emotie bij kijken.
Het is best lastig om precies boven water te krijgen wat de wensen zijn van de klant. Bovendien ben ik een perfectionist. Het hele plaatje
moet kloppen. Mijn website is nu een belangrijk hulpmiddel bij de vertaling naar het eindproduct.
In het verleden zat ik altijd te tobben om mijn sieraden goed in beeld te brengen. Het was nooit helemaal scherp of het was te rommelig.
Het product kwam niet duidelijk over.
De bestaande sieradenfotografie vond ik juist weer veel te gepolijst. Een sieraad wordt daarin als het ware dood gefotoshopt. Er zit dan helemaal
geen leven meer in. Dat wilde ik er met mijn methode weer in brengen. Een sieraad moet leven op de foto. Je moet het glinsteren van de steen
kunnen zien en de verschillende materialen of methoden die zijn gebruikt. Het moet van voren tot achteren helemaal scherp zijn en er moet diepte
in zitten. Ook kleine ‘imperfecties’ zoals randjes of schaduwen moet je juist niet weg fotoshoppen. Het hoeft geen steriel verhaal te zijn.”
Veel energie
En dus heeft de Emmeloordse goudsmid zich de laatste drie jaar gespecialiseerd in sieradenfotografie. “Ik kwam op het idee van deze methode bij
een bevriende fotograaf, die hele mooie dingen maakt met veel diepte erin. Hij heeft me op het goede spoor gezet qua apparatuur en werkwijze.
Ik heb een cursus gevolgd en ben ermee aan de slag gegaan.“ Hij werkt in een black box met een opening erin, waar de camera voor staat.
De achtergrond is altijd zwart. Per object worden er zo’n twintig à dertig foto’s gemaakt, die met behulp van diverse softwareprogramma’s worden
bewerkt. Zo ontstaat het uiteindelijke beeld.
“Het is wel een heel tijdsintensieve methode”, licht Marcel toe. “Ik ben per object zo’n 4 à 5 uur bezig met het ontwerpen van de foto.
De belichting en de positie van het object zijn daarbij heel belangrijk. Maar de meeste tijd gaat zitten in de nabewerking.”
Op de meest ‘Hollandsche’ vraag wat de sieradenfotografie moet kosten, antwoordt Marcel, dat het uiteraard afhankelijk is van het te fotograferen
object. “Het begint ongeveer bij 300 euro. Je kunt de foto dan wel multifunctioneel inzetten. Je kunt hem zelfs opblazen tot 1 meter bij 1 meter,
dan is het beeld nog scherp.”
Visie
Marcel gebruikt zijn nieuwe passie nu nog vooral in zijn eigen atelier bijvoorbeeld op een presentatiescherm in de etalage, voor zijn promotiemateriaal,
in zijn nieuwsbrief en voor promotie op Facebook en Instagram.
“Ik vind het heel belangrijk dat ik de klanten mijn wereld kan laten zien.” Hoe die eruit ziet? “We moeten met de voeten in de klei blijven staan,
zoals wij hier in de polder zeggen. Je moet niet te veel poeha maken over goud en diamanten. We praten over een stuk metaal en over stenen.
Het moet vooral zuiver zijn. Ik wil mijn klanten een echt product verkopen dat emotionele waarde heeft. Dat kan ik met behulp van mijn fotografie
goed laten zien. Het moet ambacht uitstralen. Dat heb ik in elke tak van mijn bedrijf doorgetrokken. De fotografie hoort daar ook bij. Ik maak high end
producten, dan moet de fotografie dat ook uitstralen. Ik zeg wel eens: De content is het nieuwe goud.”
Toekomst
“Omdat ik het technisch allemaal goed wil doen en omdat het nogal wat energie kost, moet het geen bulkproduct worden”, vindt Marcel. “Ik zou de fotografie
in de toekomst wel wat willen uitbreiden. Bijvoorbeeld voor collega’s uit de branche of voor musea. Ik wil me wel beperken tot kleine objecten. Daar ligt
mijn specialiteit.
Ik denk dat veel collega’s uit de branche qua fotografie met hetzelfde probleem zitten. Die zou ik graag willen helpen om de content van hun website en
social media, via fotografie, beter naar voren te brengen. Maar ook musea mogen aankloppen als ze een klein object goed belicht willen hebben. Ik denk dat
beeld en het verhaal dat je ermee vertelt, in de toekomst alleen maar belangrijker worden.”
Het goudsmeden werd hem met de paplepel ingegoten. Hij komt uit een geslacht van goudsmeden. ”Mijn betovergrootvader vestigde zich in 1876 in Joure als
goudsmid en maakte zilveren kappen voor de Friese klederdracht”, vertelt Marcel. “Ook latere generaties zoals onder andere mijn overgrootvader en oudoom
zaten in het vak. Mijn vader zag mijn talent en heeft me enorm gestimuleerd om goudsmid te worden. Ik was als kind altijd aan het tekenen en het prutsen
en te kijken hoe dingen in elkaar staken. Dus de stap naar de vakschool in Schoonhoven was een hele logische.”
Bron: Edelmetaal, 74e jaargang, maart 2019, nr. 2
Auteur: Thea van Setten
Klik hier voor het originele artikel/interview in de Edelmetaal
Terug